Un parfum d’Italie: bez lidera, no uz podršku 72 posto Francuza

Žuti prsluci, pokret koji je paralizirao cijelu Francusku te odgodio nekoliko kola francuskog nogometnog prvenstva, mobilizirao je gotovo 100 tisuća pripadnika sigurnosti koji pokušavaju ublažiti revolt prosvjednika. Iako su splasnuli nasilni prosvjedi u centru Pariza, velik broj prosvjednika ponovno je na Champs Élyséesu te zahtijevaju ostavku predsjednika Emmanuela Macrona.

Pokret kao francuski primjer talijanskog parlamenta ili Brexita?

Bez medijski profiliranog lidera te formalne stranačke strukture, no uz snažnu podršku Francuza, pokret Žuti prsluci postaje, dosad nezabilježen, politički pokret koji nastaje, ali i vlastitu profilaciju gradi isključivo putem – društvenih mreža. Iako su i Donald Trump, ali i mnogi europski vodeći političari, profilirani putem društvenih mreža, izbjegavajući pritom ovisnost o mainstream medijima, karakteristike ostalih političkih segmenata, poput jasne stranačke strukture, prisutni su u njihovim kampanjama. Promatramo li važnost društvenih mreža u današnjem političkom diskursu, postavlja se retoričko pitanje – pobjeđuje li snaga digitalnih medija ili političkog programa?

Žuti prsluci (Gilets jaunes) su u ozbiljnom političkom udaru na francuskog predsjednika. Svaki pokret, bez obzira na nedostatak lidera u vlastitim redovima, koji ima jasan politički program, nije samo iskazan revolt građana (u ovom slučaju govorimo o poskupljenju), već strateški, čak i retorički udar kako bi se umanjio kredibilitet političara. Retorička kombinacija Beppa Grilla iz Italije kada je osnovao Pokret 5 zvijezda te Nigela Faragea, glavnog zagovornika Brexita, uz politički program u 25 točaka za izlazak iz krize može ozbiljno narušiti rejting (ionako konstantnom u padu) Emmanuela Macrona.

Iako pokret nastaje kao revolt francuskih građana na poskupljenje goriva, program od 25 točaka, tiskan na plakatu sa slikom žutog prsluka, nema dodirnih točaka sa istim poskupljenjem već se odnosi prvenstveno na smanjenje poreza, povećanje plaća od 40 posto, izgradnju pet milijuna stanova za potrebite, smanjenje utjecaja banaka te poništenje državnog duga. Prerano za etiketiranje te otkrivanje cjelokupne slike, odnosno vizije ovog pokreta, no jedno je sigurno – retoričke odrednice pokreta jednake su populističkim pokretima koji su ozbiljno uzdrmale sve mainstream opcije u zapadnim demokracijama.

Već spomenute retoričke odrednice ponajbolje se očituju kroz iščitavanje devete točke programa – Frexit. Po uzoru na britanske kolege, zahtijevaju hitan izlazak Francuske iz Europske unije te jačanje monetarne i ekonomske politike. Osim britanskih političara, vidljiv je utjecaj i talijanskih populističkih i antisistemskih stranaka La Lige te M5S, no za razliku od britanskih populista, Matteo Salvini i Luigi Di Maio dolaskom na vlast shvaćaju da će izlazak demonstrirati veće nezadovoljstvo.

Novinarka Cécile Cornudet u listu Les Echos navodi un parfum d’Italie, odnosno kako se osjeti miris Italije u Francuskoj. Ova zanimljiva jezička konstrukcija zapravo pokušava demonstrirati mogućnost koalicije Marine Le Pen te Jean-Luc Mélenchona po uzoru na talijanske populiste. Navedena potencijalna koalicija imala bi dvostruku prednost nad centrističkom En Marche, a samim time i puni potencijal za – Frexit.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *