Humoristična serija ili stvarnost? Analiza predsjedničkih izbora u Ukrajini

Na uskrsnu nedjelju održan je drugi krug predsjedničkih izbora u Ukrajini. Sami predsjednički izbori bili su od iznimne važnosti zbog situacije u kojoj se ta zemlja trenutno nalazi, ali dodatnu težinu nosili su i kandidati koji su ušli u drugi krug izbora. Birači u Ukrajini mogli su birati između trenutnog predsjednika Petra Porošenka i Volodymyra Zelenskyog, komičara koji je donedavno glumio slučajnog predsjednika u svojoj iznimno  popularnoj seriji. Kako to biva, slučajni predsjednik postao je pravi, od naroda izabran predsjednik sa više od 70% glasova. Za usporedbu, Porošenko je dobio tek nešto više od 20% glasova birača.

Volodymyr Zelensky proslavio se svojom iznimno popularnom serijom u Ukrajini. U seriji “Servant of the people” (“Sluga naroda” – ujedno i naziv njegove stranke) glumi učitelja koji je odjednom, sasvim slučajno, zahvaljujući jednoj objavi na društvenim mrežama postao predsjednik Ukrajine. Zahvaljujući glavnoj ulozi u seriji i svojem timu, Zelensky je imao prilično nekonvencionalnu kampanju. Nekonvencionalna jer je zapravo nije ni bilo s obzirom da je Zelensky izbjegavao ikakve političke skupove, debate ili kampanje općenito i umjesto toga nastavio glumiti u svojoj seriji i emisiji. Ta taktika je, izgleda, ispala prilično uspješna za njega, ali s obzirom da Zelensky nije imao klasičnu kampanju i nije iznosio ikakve mjere ili ideje koje želi primijeniti teško je predvidjeti što će njegovi idući koraci biti. Ne treba posebno naglašavati da Zelensky nema apsolutno nikakvog političkog iskustva (po obrazovanju je pravnik), ali je zato zvijezda komedije, Instagrama (4.2 milijuna pratitelja), vlasnik produkcijske kuće Kvartal 95 (koja ga je učinila milijunašem) te je ujedno blizak sa kontroverznim ukrajinskim oligarhom Ihorom Kolomoiskyem.

No, predsjednički izbori u Ukrajini nisu zanimljivi samo zbog činjenice što je komičar pobijedio (zamislite da u Hrvatskoj pobijedi Rene Bitorajac, primjerice) već i zbog toga što su dokazali, još jednom, koliko su građani zasićeni klasičnim političarima. Prije nepunih mjesec dana u Slovačkoj je, na predsjedničkim izborima, pobijedila Zuzana Čaputova koja je time postala prva predsjednica, ali koja nije imala političkog iskustva. Na parlamentarnim izborima u Italiji, prošle godine, Pokret 5 zvjezdica osvojio je čak 32% glasova birača te time dobili najviše glasova. Pokret je osnovao komičar, Beppe Grillo. 2016.g. na američkim predsjedničkim izborima pobjedu je odnio Donald Trump, zvijezda reality emisija i poznati biznismen, ali bez političkog iskustva. Iste godine, EU i svijet bili su šokirani rezultatima referenduma o Brexitu. Hrvatska je iste godine za premijera imala neiskusnog Tihomira Oreškovića pa iako je njegov dolazak na vlast puno drugačiji od ostalih, svejedno je vrijedan spomena.

Pobjeda kandidata koji nemaju nikakvo političko iskustvo nije nova pojava – Silvio Berlusconi je, između ostalog, bio pjevač na kruzerima – ali je sve učestalija pojava u današnje vrijeme i sve više zemalja bira upravo neiskusne kandidate za svoje lidere. Prvi zaključak koji proizlazi iz ovih rezultata jest da su ljudi razočarani u klasične političke elite te pribjegavaju početnicima. U svim zemljama u kojima su neiskusni pobijedili na izborima vladaju velike nejednakosti. SAD se, unatoč činjenici što je globalna sila, godinama bori sa velikom nejednakošću u bogatstvu, rasizmom i narušenim zdravstvenim sustavom. Slovačka, donedavno tranzicijska zemlja, bori se sa korupcijom. Italija je imala toliko vlada u posljednjih nekoliko godina da vjerojatno ni sami ne znaju točan broj. Ukrajina se uz korupciju suočava i sa prijetnjom Rusije te sa aneksijom Krima. U takvim situacijama ne čudi da su birači izabrali nekonvencionalne političare. Naime, ako godinama birate iste ljude i ne vidite neke značajne promjene, gubite nadu koja se pak vrati dolaskom nekog novog, drugačijeg i nekonvencionalnog. Zamislite da svaki dan idete u istu trgovinu i da imate točno određeni budžet. Nakon nekog vremena otvori se nova trgovina u kojoj za iste te novce možete dobiti puno više za isti budžet. Izabrati ćete otići u novu trgovinu unatoč tome što vam nitko zapravo ne garantira da ćete uistinu dobiti puno više za isti iznos.

Nadalje, činjenica je da je u doba tehnologije politička, financijska i pravna pismenost građana na samom dnu. U takvoj situaciji, dio građana neće shvaćati ili će odbijati shvaćati komplicirane, stručne govore političara te će im daleko simpatičnija biti osoba koja je puno jednostavnija u iznošenju svojih ideja. Idealan primjer je Donald Trump koji je tijekom kampanje psovao, vrijeđao i govorio iznimno jednostavnim jezikom u usporedbi sa Hillary Clinton koja je koristila komplicirane i stručne termine.

Upravo zbog digitalne revolucije, većina ljudi nema vremena, a ni volje za čitanjem pretjerano detaljnih analiza ili gledanja debata koje traju i po nekoliko sati. Umjesto toga, brojni će informacije potražiti na društvenim mrežama poput Twittera i Instagrama.

Ukrajina je ipak specifičan primjer i biti će uistinu zanimljivo vidjeti kako će Zelensky upravljati državom koja puca po šavovima. S obzirom da nije imao kampanju potrebno je gledati njegovu seriju kako bi se otkrili njegovi stavovi o Rusiji, o ulasku u EU i NATO Savez, korupciji i brojnim drugim temama. Otegotna okolnost je činjenica što je teško razlučiti fikciju i stvarnost u humorističnoj seriji te samim time ostaje nam pričekati i vidjeti kakav će utjecaj na Ukrajinu ovi predsjednički izbori imati.

Odgovori

Vaša adresa e-pošte neće biti objavljena. Obavezna polja su označena sa *